Micofotografie met een camera-telefoon

technische vragen over mossenfotografie, hoe ga je buiten of onder microscoop te werk, analoog of digitaal
andrewspink
Contacteer:

Micofotografie met een camera-telefoon

Ongelezen bericht door andrewspink »

Beste mensen,
Recentelijk heb ik een nieuwe GMS met ingebouwd camera aangeschaft (gratis met een nieuwe abonnement!). Tot mijn verbazing, als het recht bovenop mijn microscoop zet en een foto neemt is de kwaliteit verassend goed (zie beneden) - beter dan met mijn digitale camera. Dit komt omdat het lens van de camera vrij klein is (kleiner dan het microscoop oculair).
Groeten,
Andrew
Bijlagen
DSC00095.jpg
DSC00095.jpg (91.37 KiB) 22136 keer bekeken
D. Haaksma
Contacteer:

Ongelezen bericht door D. Haaksma »

Koop ik daar voor tig euro kamera's op mijn microscopen, komt hij met zo'n oplossing... :evil: :evil:

Geintje :D

Maar het resultaat is eigenlijk wel erg goed, zeker voor een discussie met bryo-collega's over de mail.

Bedankt.

Bladmos
tenthredo

Re: Micofotografie met een camera-telefoon

Ongelezen bericht door tenthredo »

Heb je die foto genomen door de camera voor het oculair te houden? Zo te zien zit het oculair er nog in.
Zelf gebruik ik een MA88 Microscope Digital Camera, een soort van webcam die zo gebouwd is dat hij in de (foto)tubus van het microscoop past en wordt aangesloten op de usb-poort. Werkt goed en kostte maar een paar tientjes op e-bay. Ik herinner mij dat in Natuurwetenschap & Techniek een paar geleden John Jacht beschreef hoe hij een webcam van twee tientjes ombouwde voor gebruik op het microscoop.
Op dit forum las ik dat een scanner ook bruikbaar is, maar daarmee krijg ik jpg-bestanden van één MB groot.
Voor het echte werk gebruik ik een trinoc Zeiss Standard 14 met Olympus OM2 camera, analoog dus. Dat komt er dus eigenlijk nooit van want dat is uren werk.
Vorig weekeinde zag ik iemand in het veld bij stevige wind wespjes van ¾mm op de bloeiwijze van Herminium monorchis fotograferen, op een boomstatiefje, maatstaf 10 op 1 (nee, niet 1 op 10!). Op zijn scherm kon je de aders in de vleugels zien lopen! Moet ik dan toch overstappen?
Groet,
Pierre
tenthredo

Ongelezen bericht door tenthredo »

Aan het vorige bericht wilde ik een foto van Nostoc punctiformis toevoegen, maar helaas! Al is het dan ook maar een bacterie, ook dit bestand is al te groot om op te sturen. Kortom, een vraag.
Hoe kan ik de bestandsgrootte van mijn digitale foto's verkleinen?
Groet,
Pierre
Sparrius
Site Admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sparrius »

Probeer met een tekenprogramma als Photoshop Elements een verkleinde afbeelding te maken.
Groeten, Laurens Sparrius
Plaats reactie