Funaria hygrometrica (Gewoon krulmos) op brandplekken

Voor alle overige zaken over mossen en korstmossen. Let op: stel geen vragen over de BLWG of organisatie van activiteiten. Zie hiervoor http://www.blwg.nl onder 'contact' of 'agenda'.

Zie je Funaria hygrometrica wel eens op brandplekken?

Peiling eindigde op za 14 okt 2006, 8:13

Nooit
1
20%
Wel eens
3
60%
Vaak
1
20%

Totaal aantal stemmen: 5

Hans de Bruijn
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hans de Bruijn »

Telkens weer lees ik dat Funaria hygrometrica zo vaak voorkomt op brandplekken. Ik zie in steden en dorpen nogal wat van die plekken (fikkie stoken!), maar werkelijk nooit staat er Funaria. Is het een mythe die zichzelf in stand houdt, of groeit Funaria werkelijk zo veel op brandplekken?

Graag bevindingen! Stembiljet zie boven.

HdB
Laatst gewijzigd door Hans de Bruijn op ma 17 apr 2006, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hans »

Op de brandplek achter ons huis stond een jaar later tussen Parapluutjesmos (algemeen) ook een aantal kapselende Krulmossen.
Zie de foto.
Hans
Bijlagen
funaria detail.jpg
funaria detail.jpg (123.97 KiB) 29008 keer bekeken
Hans de Bruijn
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hans de Bruijn »

Dat is duidelijke koek.

HdB
Sparrius
Site Admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sparrius »

Funaria staat misschien niet in ieders barbecue of bloempot te kapselen, maar bijvoorbeeld in natuurgebieden waar gebrand is (dat is soms tot meer dan 10 jaar aan de vegetatie te zien), duikt deze soort wel eens op. Eén van de weinige mogelijkheden voor deze soort om buiten de bebouwde kom te kunnen groeien.
Groeten, Laurens Sparrius
Niko Buiten
Contacteer:

Re: Funaria hygrometrica (Gewoon krulmos) op brandplekken

Ongelezen bericht door Niko Buiten »

Ik kan mij geen vondsten op brandplekken herinneren. Afgelopen vrijdag vond ik van Krulmos nog twee groeiplaatsen in de duinen, waarvan één langs een verharde weg.

Niko Buiten.
Koen VDK
Contacteer:

Ongelezen bericht door Koen VDK »

Mijn ervaring is dat het samengaan van brandplekken en Funaria zeker niet uit de lucht gegrepen is.
Funaria kun je uiteraard op velerlei plekken aantreffen, maar als er een brandplek gekoloniseerd is met mos, dan blijkt het toch heel dikwijls om Funaria te gaan.
D. Haaksma
Contacteer:

Ongelezen bericht door D. Haaksma »

Hans de Bruijn schreef:Funaria hygrometrica (Gewoon krulmos) op brandplekken

Telkens weer lees ik dat Funaria hygrometrica zo vaak voorkomt op brandplekken. Ik zie in steden en dorpen nogal wat van die plekken (fikkie stoken!), maar werkelijk nooit staat er Funaria. Is het een mythe die zichzelf in stand houdt, of groeit Funaria werkelijk zo veel op brandplekken?

Graag bevindingen! Stembiljet zie boven.

HdB
Wel aardig, voor twee weekeinden geleden was ik in Belgie, omgeving Tongeren, Lauw om precies te zijn. Kom daar drie, veel gebruikte, oude brandplaatsen tegen met daarop Funaria als haren op een hond. Ik had niet zoveel tijd, maar nog genoeg om in de omgeving de plaatsen af te zoeken die Funaria als pionier wel ziet zitten. Echter op deze plekken geen Funaria te vinden. Nog niet zo'n onaardig onderwerp dus. Mogelijk dat juist deze oude brandplaatsen, die in ons "schone "Nederland zeldzaam worden wel degelijk door Funaria graag "bevolkt" worden.
Niko Buiten
Contacteer:

Ongelezen bericht door Niko Buiten »

Uit de oude doos:

:( In mijn jeugd, zo'n veertig jaar geleden in Noord-Holland, hadden mijn ouders op het land bij ons huis (militair terrein) een oude brandplaats. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar ooit Gewoon krulmos heb gezien. Ook van andere brandplaatsen in mijn toenmalige woonomgeving kan ik mij geen Gewoon krulmos herinneren.
RenseH

Ongelezen bericht door RenseH »

Nou, beter laat dan nooit.... Ik zie Funaria vaak op brandplekken, niet in de BBQ inderdaad, maar wel op brandplekken in natuurgebieden. Niet direct na de brand, maar ongeveer na een jaar en meestal samen met Ceratodon, en tamelijk lang standhoudend...
Plaats reactie