Plaats van aanhechting

Voor alle overige zaken over mossen en korstmossen. Let op: stel geen vragen over de BLWG of organisatie van activiteiten. Zie hiervoor http://www.blwg.nl onder 'contact' of 'agenda'.
Henk Visser

Plaats van aanhechting

Ongelezen bericht door Henk Visser »

Hallo allemaal,

In mijn tuin zitten de hondsrozen onder de korsmossen. Het lijkt er op dat X. parietina (correct?) een voorkeur heeft voor de gaffels van de takken. Andere korstmossen hebben op die plaats weinig kans. Zie foto's
Misschien dat deze niche (vochtiger en ruwe structuur) bepaalde korstmossen sneller doet groeien?
Of dit een algemeen beeld is durf ik niet te zeggen.

Henk
Bijlagen
Xanthoria-parietina (Large).jpg
Xanthoria-parietina (Large).jpg (182.26 KiB) 17825 keer bekeken
Xanthoria-parietina_3 (Large).jpg
Xanthoria-parietina_3 (Large).jpg (92.37 KiB) 17826 keer bekeken
Xanthoria-parietina_2 (Large).jpg
Xanthoria-parietina_2 (Large).jpg (49.28 KiB) 17825 keer bekeken
Groet,

Henk
timmermanlely

Re: Plaats van aanhechting

Ongelezen bericht door timmermanlely »

Hetzelfde kun je ook waarnemen van Hypogymnia (schorsmos), dat ook van ruwe stukjes en vochtige takaanhechtingen houdt. Er is bij veel soorten
duidelijk een zekere voorkeur voor droge dan wel vochtige plekken (bijvoorbeeld voorkeur voor stamzijde aan regenzijde of regenschaduwzijde, in Nederland dan vaak west/oost). Xanthoria parietina is overigens goed.

Henk Timmerman
Waarnemingen uit omgeving Lelystad welkom op email-adres: timmermanhenk@yahoo.com
Henk Visser

Henk,

het schorsmos is volgens mij het andere op de foto's en heeft duidelijk minder kans om tot ontwikkeling te komen in de takgaffels van mijn rozenstruiken.

Henk
Groet,

Henk
timmermanlely

Ongelezen bericht door timmermanlely »

Het overige korstmos op die takken is Heksenvingermos (Physcia tenella) of Kapjesvingermos (Physcia adscendens). Ik gok de eerste.
Waarnemingen uit omgeving Lelystad welkom op email-adres: timmermanhenk@yahoo.com
Henk Visser

Bedankt voor je verbetering
Groet,

Henk
Plaats reactie