Primeur voor Nederland?
Primeur voor Nederland?
En? Heb ik de primeur of is iemand anders mij voor geweest?
- Bijlagen
-
- tub_4818.jpg (147.17 KiB) 14549 keer bekeken
Groeten,
Arjan
Arjan
- Sparrius
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Primeur voor Nederland?
Oei, apotheciën op Porpidia tuberculosa. Ik heb het wel eens gezien, maar dat kan ook best in het buitenland geweest zijn. Omdat het vaak enorme witte plekken op basalt/graniet zijn, kijken we er meestal niet naar, maar je bent ik elk geval de eerste die dit in Nederland gefotografeerd heeft.
Groeten, Laurens Sparrius
Re: Primeur voor Nederland?
Mijn voornaamste reden om deze vondst hier te posten was omdat de Veldgids stellig vermeldt dat apothecieen in Nederland afwezig zijn. Misschien is dit een aanleiding om al die grote witte plakken in de toekomst weer wat beter te bekijken?Sparrius schreef:Oei, apotheciën op Porpidia tuberculosa. Ik heb het wel eens gezien, maar dat kan ook best in het buitenland geweest zijn.
Ook ik heb er de eerste twee keer overheen gekeken. Pas toen ik weer eens een poging wilde wagen om de soralen eindelijk eens goed vast te leggen ontdekte ik dat er ook apothecieen op zaten.Omdat het vaak enorme witte plekken op basalt/graniet zijn, kijken we er meestal niet naar,
Wie weet is dit de eerste van meer ontdekkingen.maar je bent ik elk geval de eerste die dit in Nederland gefotografeerd heeft.
Wat misschien nog wel aardig is om te vermelden is dat ik de groeiplaats van deze heb ontdekt via Google Earth. Het grootste gedeelte van de oude Zuiderzeedijk tussen Amsterdam en Muiden is geheel overwoekerd geraakt door mossen en hogere planten, maar er zijn zo hier en daar nog wat open stukjes (voornamelijk basalt) te vinden. En zelfs die kleine stukjes leveren nog wel eens aardige soorten op.
Groeten,
Arjan
Arjan