Heb in het forum gelezen dat die PPD beter niet kan worden gebruikt.
Lijkt me een gezonder bedrijven van je hobby.
Maar heb nog wel een paar vragen waar ik na een hele dag googelen etc. geen 1duidig
antwoord op vind.
- Kaliloog, moet dit kaliumhydroxide zonder enig bijmenging zijn?
[heb je hier een tip voor merk/winkel?]
- Werkt de sodiumhydroxide net zo goed?
- Gaarne tips voor een betaalbare bruikbare UV lamp en het hoe te gebruiken en
waar naar te kijken voor kleur reacties van het thallus?
[die Raytech ex. zijn me iets te...]
Raar dat er hier weinig over te vinden is, of zoek ik verkeerd?
Alvast bedankt!
gr. Richard Gerritsen
Waar haal je je materiaal?
-
Richard Gerritsen
- Sparrius
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Waar haal je je materiaal?
UV-lamp (met kleine tl-buis "blacklight")
http://www.kosel.com/c/sh/d.p?l=nl;0=LE ... r=uvlampen
"K" en "P" zijn mogelijk via de apotheek te verkrijgen, anders via andere lichenologen. Bedenk dat P best gevaarlijk is, lastig te hanteren en dat dit door de meeste lichenologen relatief weinig wordt gebruikt. C, K en UV zijn de meest gebruikte reagentia.
http://www.kosel.com/c/sh/d.p?l=nl;0=LE ... r=uvlampen
"K" en "P" zijn mogelijk via de apotheek te verkrijgen, anders via andere lichenologen. Bedenk dat P best gevaarlijk is, lastig te hanteren en dat dit door de meeste lichenologen relatief weinig wordt gebruikt. C, K en UV zijn de meest gebruikte reagentia.
Groeten, Laurens Sparrius
- Peter Kroon
Ik moet zelf ook nog een UV-lamp hebben.
Kwam deze tegen op marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
Lijkt me ook wel een handig handzaam modelletje.
Scheelt ook wat in de prijs en vast ook in verzendkosten.
Kwam deze tegen op marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
Lijkt me ook wel een handig handzaam modelletje.
Scheelt ook wat in de prijs en vast ook in verzendkosten.
Groeten,
Peter Kroon
Peter Kroon
Op het internet vond ik een Oostenrijkse firma die voor € 8,25 plus € 7 verzendkosten een UV-lamp levert. Die lamp is inmiddels in goede orde gearriveerd.
Alvorens deze toch goedkope oplossing in dit forum te kunnen aanbevelen zou ik hem eerst even willen testen: branden doet ie als de beste maar is het wel de goede golflengte voor ons doel?
Wie weet een snelle en ondubbelzinnige manier om die lamp te testen?
Groet,
Pierre
Alvorens deze toch goedkope oplossing in dit forum te kunnen aanbevelen zou ik hem eerst even willen testen: branden doet ie als de beste maar is het wel de goede golflengte voor ons doel?
Wie weet een snelle en ondubbelzinnige manier om die lamp te testen?
Groet,
Pierre
Ik heb die van mij gewoon bij een Amsterdamse postzegelhandel gekocht voor EUR. 9,75.tenthredo schreef:Op het internet vond ik een Oostenrijkse firma die voor € 8,25 plus € 7 verzendkosten een UV-lamp levert. Die lamp is inmiddels in goede orde gearriveerd.
Simpel. Met een bankbiljet, in een donkere kamer.Wie weet een snelle en ondubbelzinnige manier om die lamp te testen?
Groeten,
Arjan
Arjan
Re: Waar haal je je materiaal? Niet uit de Randstad!
Bedankt voor de informatie! Ik denk dat duidelijk is dat voor sommigen een reisje naar Aken nuttiger is dan naar Amsterdam. Ook afhankelijk natuurlijk van waar vandaan je vertrekt.
Overigens heb ik de lamp niet aangeschaft om bankbiljetten of postzegels te testen - wat ze perfect doet - maar voor determinatie van lichenen. Dus welk goed herkenbaar en algemeen licheen komt in aanmerking voor de proef op de som? Het deel van het spectrum van de lamp dat luminescentie veroorzaakt bij controlestroken van bankbiljetten hoeft niet dat deel te zijn dat ook werkt op sommige secundaire inhoudstoffen van sommige lichenen. Of heb ik het weer niet gesnapt? Maximum van de lichtintensiteit van mijn lamp ligt bij een golflengte van 366 nm, de breedte van het spectrum van de lamp is voldoende voor 'fluoreszierende Briefmarken, Geldscheine aller Art, Scheck- und Kreditkarten, Euroschecks, Reisepässe und Personalausweise.' Daar staan lichenen niet bij. Toch?
Wie heeft nog meer een bruikbaar antwoord?
Groet, Pierre
Overigens heb ik de lamp niet aangeschaft om bankbiljetten of postzegels te testen - wat ze perfect doet - maar voor determinatie van lichenen. Dus welk goed herkenbaar en algemeen licheen komt in aanmerking voor de proef op de som? Het deel van het spectrum van de lamp dat luminescentie veroorzaakt bij controlestroken van bankbiljetten hoeft niet dat deel te zijn dat ook werkt op sommige secundaire inhoudstoffen van sommige lichenen. Of heb ik het weer niet gesnapt? Maximum van de lichtintensiteit van mijn lamp ligt bij een golflengte van 366 nm, de breedte van het spectrum van de lamp is voldoende voor 'fluoreszierende Briefmarken, Geldscheine aller Art, Scheck- und Kreditkarten, Euroschecks, Reisepässe und Personalausweise.' Daar staan lichenen niet bij. Toch?
Wie heeft nog meer een bruikbaar antwoord?
Groet, Pierre
Re: Waar haal je je materiaal? Niet uit de Randstad!
Die golflengte van 366 nm is prima voor lichenen. Er is een UV lamp met een andere golflengte, maar die is voor specifieke gevallen. Bepaalde postzegels uit de VS, GB n nog een paar landen. Ik heb mijn informatie overigens uit de lichenengids van Dobson.tenthredo schreef:Maximum van de lichtintensiteit van mijn lamp ligt bij een golflengte van 366 nm, de breedte van het spectrum van de lamp is voldoende voor 'fluoreszierende Briefmarken, Geldscheine aller Art, Scheck- und Kreditkarten, Euroschecks, Reisepässe und Personalausweise.' Daar staan lichenen niet bij. Toch?
Groeten,
Arjan
Arjan