We zijn bezig met een inventarisatie van (korst)mossen op Hoog-Wolfheze. In dit bos zijn veel leuke soorten te vinden, bijvoorbeeld Nowellia curvifolia, Graphis scripta en Platismatia glauca. Maar de mooiste vondst tot nu toe is die van Chaenothecopsis pusilla op een dode beuk.
Ik speur nu dus ook consequent elke dode boom af die ik tegen kom. Vorige week ging ik in een verloren uurtje even door het bos lopen dat op het terrein van mijn school; Hogeschool Larenstein, staat. Ik kwam toen iets tegen wat verdacht veel leek op de Chaenothecopsis van Wolfheze. Ik heb een stukje meegenomen en laten determineren door Leo Spier. En het bleek Chaenothecopsis pusilla te zijn!
Twee vondsten dus in één week!
Dan vraag je je natuurlijk af of die soort nu echt zo zeldzaam is, recent pas is toegenomen of dat iedereen er gewoon overheen kijkt...
Beide keren zat de soort op staand dood beuken- of eikenhout wat al vrij ver vergaan was; de schors was er al af en het hout was zacht en sponzig geworden. Op Larenstein zat de soort aan de door de zon beschenen kant van de stam en aan de 'onderkant' van de licht overhellende stam. Ook in het bos bij Wolfheze krijgt de standplaat veel licht.
Ik vermoed dat wanneer soortgelijke plekken gecontroleerd worden dat de soort wel meer te vinden moet zijn.
Ik ga in ieder geval mijn best doen!
wat foto's: