Chaenothecopsis pusilla

Zet hier foto's en meldingen van bijzondere vondsten
Peter Kroon

Chaenothecopsis pusilla

Ongelezen bericht door Peter Kroon »

Ik loop op dit moment stage bij Forestfun, een ecologisch adviesbureau onder leiding van Klaas van Dort.
We zijn bezig met een inventarisatie van (korst)mossen op Hoog-Wolfheze. In dit bos zijn veel leuke soorten te vinden, bijvoorbeeld Nowellia curvifolia, Graphis scripta en Platismatia glauca. Maar de mooiste vondst tot nu toe is die van Chaenothecopsis pusilla op een dode beuk.

Ik speur nu dus ook consequent elke dode boom af die ik tegen kom. Vorige week ging ik in een verloren uurtje even door het bos lopen dat op het terrein van mijn school; Hogeschool Larenstein, staat. Ik kwam toen iets tegen wat verdacht veel leek op de Chaenothecopsis van Wolfheze. Ik heb een stukje meegenomen en laten determineren door Leo Spier. En het bleek Chaenothecopsis pusilla te zijn!
Twee vondsten dus in één week!
Dan vraag je je natuurlijk af of die soort nu echt zo zeldzaam is, recent pas is toegenomen of dat iedereen er gewoon overheen kijkt...

Beide keren zat de soort op staand dood beuken- of eikenhout wat al vrij ver vergaan was; de schors was er al af en het hout was zacht en sponzig geworden. Op Larenstein zat de soort aan de door de zon beschenen kant van de stam en aan de 'onderkant' van de licht overhellende stam. Ook in het bos bij Wolfheze krijgt de standplaat veel licht.

Ik vermoed dat wanneer soortgelijke plekken gecontroleerd worden dat de soort wel meer te vinden moet zijn.
Ik ga in ieder geval mijn best doen!

wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Peter Kroon op wo 27 feb 2008, 0:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Peter Kroon
Sparrius
Site Admin
Contacteer:

Re: Chaenothecopsis pusilla

Ongelezen bericht door Sparrius »

Beste Peter,

Dit is zeker een bijzondere vondst, maar naar de determinatie moeten we nog even goed kijken. In elk geval is de naam niet helemaal goed. Gezien de vorm van de apothecien (tamelijk afgeplat), is het waarschijnlijker dat het Mycocalicium subtile is.

Die is één keer eerder in Nederland gevonden. http://www.verspreidingsatlas.nl/korstmossen

Groeten, Laurens
Groeten, Laurens Sparrius
Peter Kroon

OK

Ik heb zelf niet de spullen om zoiets op naam te kunnen brengen. Dus ik kan er niet veel zinnigs over zeggen. Ik weet wel dat Leo een en ander onder de microscoop bekeken heeft. Maar ik zal jouw suggestie aan hem doorgeven en dan ben ik benieuwd wat hij er van zegt.
Groeten,

Peter Kroon
Sparrius
Site Admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sparrius »

Ja, er is nog wat discussie over deze naam. We zijn bezig de lijst met Nederlandse korstmossen aan te vullen, en dit is een van de soorten die daar binnenkort op komt.

Over deze (spectaculaire) vondst: met de toename van de hoeveelheid dood hout kan er elk moment een flinke toename in het aantal doodhoutkorstmossen volgen, net als bij de mossen. Voorlopig zijn de meeste vindplaatsen net als bij Wolfheze oude boscomplexen, waar de soort heeft kunnen overleven.
Groeten, Laurens Sparrius
Peter Kroon

Zoals ik eigenlijk al wel verwacht had is de determinatie goed gedaan.

Nog wat extra informatie van/via Leo Spier:
"Mycocalicium subtile is het in ieder geval niet want die heeft ééncellige sporen (Purvis et al.) en deze soort heeft duidelijk 2-cellige sporen, waarbij het septum duidelijk "paler" is dan de celwand."

"In de RL-database zitten tot nu toe drie vondsten: een 19e eeuwse vondst bij Haren (Gr), een recente vondst bij Hoog-Keppel, en een vondst van 2004 van een excursie in het Witterveld bij Assen"

Het eerder door mij vermelde aantal vondsten was dus niet correct.

De vondst van mij is dus de 5e vondst van C. pusilla voor Nederland.
Groeten,

Peter Kroon
Peter Kroon

En weer een nieuwe vondst!

Dit keer in het Spanderswoud bij Hilversum.

Dit is een foto van de vindplaats in het Spanderswoud:
Afbeelding

Op de witte waas zie je dan kleine 'spijkertjes' staan:
Afbeelding
Afbeelding
Groeten,

Peter Kroon
Plaats reactie