Goedkope macrofotografie

technische vragen over mossenfotografie, hoe ga je buiten of onder microscoop te werk, analoog of digitaal
deTerminator
Contacteer:

Goedkope macrofotografie

Ongelezen bericht door deTerminator »

Voor het fotograferen van (zeer) kleine dingen hoeft men niet per se over peperduur lensmateriaal te beschikken. Met de nodige zin voor experiment kan men gerust macrofoto's maken met een doordeweeks fototoestel! In deze topic verhaal ik mijn manier van werken...

De idee is supersimpel: ik maak gewoon gebruik van een digitaal fototoestel en een loupe. Door de loupe voor de lens van het fototoestel te houden, ben ik dan in staat macrofoto's te maken. De foto's zijn nooit topkwaliteit, maar voor 'illustratieve doeleinden' ruimschoots voldoende.

Het fototoestel dat ik gebruik is een Sony Cyber-shot DSC P73 dat in geen opzichten bedoeld is voor macrofotografie (http://www.digicamshop.be/product/12462/). Nu ben ik er echter van overtuigd dat de keuze van het fototoestel ondergeschikt is aan de keuze van de loupe. Ikzelf gebruik een handloupe die -vermoed ik- bedoeld is voor postzegels (ik schat dat deze +/- 10 maal vergroot). Handig is dat de loupe aan de ene zijde bol is, waardoor ze mooi in de lensholte van het toestel kan worden gepositioneerd.

Met andere toestellen en loupes kun je ongetwijfeld hetzelfde resultaat bereiken. Ik ben er zeker van dat heel wat mensen de middelen om dergelijke foto's te nemen in huis hebben! Gewoon wat zoeken en experimenteren! (Ik zou wel geen kosten maken vooraleer zeker te zijn het gewenste resultaat te bekomen.)

Hieronder vind je een foto van hoe dit er dan uitziet (aangezien het mijn fototoestel was die nu gefotografeerd moest worden, heb ik gebruik moeten maken van een inferieur toestel, vandaar de slechte kwaliteit). Daaronder vind je een foto van een macrofoto mijnentwege. Geef toe: voldoende kwaliteit. Het is wel een heuse opdracht om de camera en loupe zo stil als mogelijk te houden; lichtrijke omstandigheden zijn daarbij een must.

Afbeelding

Afbeelding
____ http://www.natuurpunt.be/inzicht ____
wie vlinders wil zien, moet rupsen verdragen
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Een leuke tip, deTerminator.
Ik zal je methode ook eens uitproberen, heb namelijk ook maar een simpel cameraatje.

Hans
Fabian
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fabian »

Ik heb deze methode ook geprobeerd met een 10x doublet inklaploepje en soms zitten er aardige plaatjes bij. Zoals deze van vermoedelijk Bronsmos.

Afbeelding

berichten worden vanuit mijn interesse voor mossen op dit forum geplaatst en zijn niet bedoeld als reclame in welke vorm dan ook.
Laatst gewijzigd door Fabian op do 20 apr 2006, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabian
Contacteer:

Scannen

Ongelezen bericht door Fabian »

Een andere methode om goedkoop aan macrobeelden te komen is door gebruik te maken van een scanner. Dit hoeft echt geen dure te zijn. Je kunt de mossen er direct op leggen, maar je kunt ook een 'preparaat' op een objectglaasje maken:

Afbeelding

berichten worden vanuit mijn interesse voor mossen op dit forum geplaatst en zijn niet bedoeld als reclame in welke vorm dan ook.
Laatst gewijzigd door Fabian op do 20 apr 2006, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hans »

Dat ga ik meteen uitproberen!! :)
Sparrius
Site Admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sparrius »

De foto's op de Cladonia-website http://www.biodiv.nl/lichens/cladonia heb ik helemaal met de scanner gemaakt. Voor een mooie zwarte achtergrond kun je het beste niets op het te scannen object leggen (niet de afdekkap of een papiertje gebruiken).

Bij sommige soorten is het fraaier om een lichtere achtergrond te hebben. Voor een grijze achtergrond, eventueel met schaduw, kun je een wit A4'tje of grijs papier gebruiken.
Groeten, Laurens Sparrius
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Prachtige en scherpe foto's van die Cladonia's! Ik heb het op mijn eigen scanner ook geprobeerd, maar helaas krijg ik een veel onscherper resultaat. :cry:

Welke scanner heb je zelf gebruikt?

Groet,
Hans
Sparrius
Site Admin
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sparrius »

De foto's zijn gemaakt met een flatbed scanner van het type EPSON Perfection 2450P (gekocht in 2001). Dat is een scanner met een felle lamp (geen driekleurige leds) en een ccd-detector. Het oplossend vermogen is niet erg hoog, dus je moet de foto's in bijv. Photoshop of Paint Shop Pro met de optie "sharpen" verscherpen. Door het contrast te verhogen, kun je de achtergrond echt zwart maken. Sporen van stofjes op de glasplaat kun je dan ook gemakkelijk retoucheren. Met de Cladonia-foto's ben ik bij elkaar enkele dagen beziggeweest. Erg simpel is het niet als je het echt mooi wilt hebben.
Groeten, Laurens Sparrius
Ron Poot
Contacteer:

gescande veenmossen

Ongelezen bericht door Ron Poot »

Ik heb veenmossen gescand en gebruikt om veldkaarten te maken.
Deze gebruik ik met onze onderzoeksgroep in het veld, het helpt om het herkennen gemakkelijker te maken. We doen een onderzoek bij het Hondeven, Tubbergen en hebben er 10 Sphagnumsoorten gevonden. Je kunt ze op onze site bekijiken.

http://www.knnv.nl/twenthe/mossen.htm

De andere mossen zijn natuurlijk ook het bekijken waard, maar zijn nog niet alle voorzien van een foto...

Groet, Ron Poot
KNNV Twenthe (Almelo)
Plaats reactie