Tips en truucs voor het bepalen van vergrotingsfactor

technische vragen over mossenfotografie, hoe ga je buiten of onder microscoop te werk, analoog of digitaal
alegro
Contacteer:

Tips en truucs voor het bepalen van vergrotingsfactor

Ongelezen bericht door alegro »

Sinds ik van heel dichtbij ben gaan fotograferen heb ik geprobeerd om een betrouwbare methode voor het bepalen of berekenen van de vergroting (of verkleining) van mijn macrofoto's te vinden.

Er bestaat een formule voor het berekenen van de vergroting. Die is als volgt: V = F / (A - F)
waarbij V =vergroting, F =brandpunt lens en A = afstand tot onderwerp.

Afstand bepalen is een beetje een probleem. Ik gebruik een programma, D70readerW, om de afstand uit de EXIF te halen, maar die methode is nogal onbetrouwbaar omdat de EXIF informatie "afgerond" wordt tot de waarden die al op de lens vermeld staan, met niets ertussen.

Daarom mijn vraag. Hoe lossen andere fotografen dit probleem op? Een lineaaltje ernaast leggen kan natuurlijk, maar is nogal een gedoe elke keer, en het snoept ook nog eens een stuk van de foto af. Maar misschien bestaan er andere truucs om de vergroting op een handiger manier vast te leggen. Ik ben benieuwd naar de antwoorden!
Groeten,
Arjan
D. Haaksma
Contacteer:

Ongelezen bericht door D. Haaksma »

Hmm, ik kijk niet zo vaak meer op het forum. Vandaar en wat late reactie.

Maar wat wil je meten?
Als het je om grotere afstanden - maten te doen is dan is het mee-fotograveren van een goed meetlatje een prima middel. Maak anders twee opnamen, een met en een zonder latje. In photoshop (oid) kun je eventueel met een fijner lijntje de maat weergeven in je "goede"foto.
Op een kleinere schaal zou iik een beetje mos meenemen en dat onder je binoculair met meetglas / gecalibreerd, verder uitwerken.
Verder wordt b.v. in de Beknopte mosflora vanvan Nederland en Belgie / auteurs Henk Siebel & Heinjo During veelal de maten van stengels en blad weergegeven.
Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat wil je ermee.

Bladmos
alegro
Contacteer:

Re: Re:

Ongelezen bericht door alegro »

D. Haaksma schreef:Hmm, ik kijk niet zo vaak meer op het forum. Vandaar en wat late reactie.
.. En van mij. Eigenlijk had ik niet meer op een reactie gerekend, dus ben ik maar op eigen houtje verder gegaan.
Maar wat wil je meten?
Ik maak heel veel foto's van korstmossen en van de meeste ken ik de naam niet. Ik ben er inmiddels wel achter dat het heel lastig is om vanaf foto's te determineren, zeker als je er geen goede afbeeldingsmaatstaf bij hebt. Eerder dacht ik dat te kunnen oplossen met behulp van de in de foto opgeslagen EXIF info, maar daarin bleek ik me te hebben vergist.
Als het je om grotere afstanden - maten te doen is dan is het mee-fotograveren van een goed meetlatje een prima middel. Maak anders twee opnamen, een met en een zonder latje. In photoshop (oid) kun je eventueel met een fijner lijntje de maat weergeven in je "goede"foto.
Het meefotograferen van een liniaal is de "oplossing" waarvoor ik uiteindelijk maar heb gekozen. Niet erg elegant, maar in ieder geval een methode om bv de grootte van apothecieen voor later vast te leggen.

Afbeelding

Bedankt voor je reactie!
Groeten,
Arjan
Plaats reactie