Ik moet zeggen dat ik lelijk op mijn neus keek toen ik bovenop de dijk stond en zag dat deze ter plaatse totaal gerenoveerd was en dat de oorspronkelijke basalt- en kalksteenblokken vervangen waren door "creatieve" betonzuiltjes. Van de originele dijk resteert nog slechts een klein gedeelte, met een lengte van plm 150 meter.

Deze foto is gemaakt aan het begin van het "natuurlijke" gedeelte. Het bouwsel in de verte bevindt zich ongeveer ter hoogte van de afwatering van het gemaal.
Het stuk "oude" dijk lijkt nog rijk aan korstmossen, maar soorten als Ochrolechia parella en Caloplaca crenularia heb ik niet kunnen vinden. Ik vraag me daarom ook af wat er nog over is van de oorspronkelijke soortenrijkdom van deze dijk. Ik weet dat deze plaats in 2002 gemonitord is en dat het dit jaar herhaald is. Ik ben daarom benieuwd naar de ervaringen. Is er onherstelbare schade aangericht, of biedt het gespaarde stuk nog voldoende overlevingskansen voor de zeldzame soorten?
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe het zit met de dijk ten oosten van het gemaal. Die bestaat uit Carbonische kalksteen en ziet plaatselijk oranje van de Caloplaca's. Zijn daar ook zeldzame soorten aangetroffen?