Korstmos op observatietoren Lauwersmeer

Stuur je foto's (max. 150 kB) op en stel vragen over het determineren van korstmossen aan experts.
Ties K.

Korstmos op observatietoren Lauwersmeer

Ongelezen bericht door Ties K. »

Beste leden van MosForum,

Ik ben nieuw op dit forum en op het gebied van (korst)mossen. Ik hoopte dat iemand mij kan vertellen welke soort dit is en vroeg mij af of iemand nog tips heeft voor een beginner. Op het moment vertrouw ik voor determineren namelijk vooral op de ObsIdenitfy app, maar deze is soms niet echt accuraat. De app zei dat het in dit geval isidieus vingermos (Physcia clementei) betrof, maar ik weet niet hoe waarschijnlijk dat is aangezien dit een zeldzame soort is. Ik hoop dat iemand weet welke soort het wel is. Het korstmos zat op hout en was naar het zuiden gericht.

Met vriendelijke groet,

Ties
Bijlagen
onbekend korstmos Lauwersmeer.jpg
onbekend korstmos Lauwersmeer.jpg (148.69 KiB) 7431 keer bekeken
Sparrius
Site Admin
Contacteer:

Re: Korstmos op observatietoren Lauwersmeer

Ongelezen bericht door Sparrius »

Beste Ties,
Het is, denk ik, Verstopschildmos, maar de foto is niet goed scherp en schuin van boven genomen.
Bij de determinatie van korstmossen is het belangrijk dat er voldoende detail zichtbaar is in de rand en het midden. Je hoeft dus niet altijd het hele korstmos op de foto te zetten.
Groeten, Laurens Sparrius
Ties K.

Ongelezen bericht door Ties K. »

Beste Laurens,
Bedankt voor de determinatie en voor het advies over fotograferen! Ik zal in de toekomst er rekening mee houden dat er meer detail zichtbaar is op de foto. Ik weet niet of het uitmaakt, maar de foto's die ik op waarneming.nl (https://waarneming.nl/observation/228592691/) heb staan zijn net iets beter dan de foto hier (niet veel beter, maar misschien net genoeg voor een beter beeld).
Groeten,
Ties
lukasverboom

Ongelezen bericht door lukasverboom »

Beste Ties,
Het lijkt mij een Punctelia, één van de gestippelde schildmossen.
Groet,
Lukas
Plaats reactie