Vragen over invoer op verspreidingsatlas

Voor alle overige zaken over mossen en korstmossen. Let op: stel geen vragen over de BLWG of organisatie van activiteiten. Zie hiervoor http://www.blwg.nl onder 'contact' of 'agenda'.
Leighmus

Vragen over invoer op verspreidingsatlas

Ongelezen bericht door Leighmus »

Ik ben in de herfst begonnen met mossen determineren en voer de verschillende vondsten ook in op de verspreidingsatlas, en ik ben hierom ook een herbarium begonnen. Nu heb ik een paar vragen:

Ik heb gelezen dat het de bedoeling is dat ik aangeef welk collectienummer een invoer heeft (mits ik materiaal verzameld heb) maar het is me niet duidelijk welke optie ik moet kiezen. "Persoonlijk" lijkt me het meest logische, maar als ik die optie kies wordt er een nummer gegenereerd (2021001) wat niet strookt met de nummering die ik gebruik, namelijk chronologisch oplopend. Moet ik mijn nummering aanpassen of kan ik het gegenereerde nummer veranderen?

Ik heb vaak moeite met het opgeven van habitat-type en/of substraat. Het gaat daarbij vooral om, bijvoorbeeld, of het leemhoudend zand betreft, of grond met kalk. Ik ga er van uit dat ik de meeste opties uiteindelijk leer herkennen (op welke boom precies, op wat voor steen precies) maar wanneer het bodemsamenstelling betreft zie ik niet direct hoe ik dit te weten kom. Is er een manier om te meten of iets bijvoorbeeld leem of zand is of moet ik uitgaan van bijvoorbeeld DINOloket en bodemdata.nl? En hoe werkt dit in bebouwde gebieden?

Dank,

Rens
Plaats reactie