Beste mensen van BLWG forum,
ik heb moeite die twee te onderscheiden.
Hebben jullie een aanwijzing waardoor ik me nooit meer vergis?
Hartelijke groet, Dick Kortekaas te Haarlem
ps Het is de eeste keer dat ik een vraag op forum stel, nog een beetje onwennig.
Ik wilde er twee foto's bij doen, maar 4 MB blijkt al te groot.
vliegenstrontjesmos of gewoon purperschaaltje
-
Dick Kortekaas
-
lukasverboom
Re: vliegenstrontjesmos of gewoon purperschaaltje
Hallo Dick,
Soms zijn ze inderdaad lastig, ik kan het me voorstellen. Purperschaaltje groeit vaak in ronde koloniën, vliegenstrontjesmos veel minder. Purperschaaltje heeft een grijzig thallus met een lichtgroene tint, vliegenstrontjesmos heeft meestal een donkerder groen thallus. Purperschaaltje heeft grote apotheciën met een glanzende rand, bij vliegenstrontjesmos zijn de apotheciën kleiner en glanst de rand niet. En dan is er de groeiplaats: vliegenstrontjesmos vind je meestal als een grijsgroene zweem op de voet van eiken, dennen, wilgen en andere zure schors, purperschaaltje groeit vaak op gladde, minder zure schors en niet zo vaak op de boomvoet.
Succes!
Groet,
Lukas Verboom
Soms zijn ze inderdaad lastig, ik kan het me voorstellen. Purperschaaltje groeit vaak in ronde koloniën, vliegenstrontjesmos veel minder. Purperschaaltje heeft een grijzig thallus met een lichtgroene tint, vliegenstrontjesmos heeft meestal een donkerder groen thallus. Purperschaaltje heeft grote apotheciën met een glanzende rand, bij vliegenstrontjesmos zijn de apotheciën kleiner en glanst de rand niet. En dan is er de groeiplaats: vliegenstrontjesmos vind je meestal als een grijsgroene zweem op de voet van eiken, dennen, wilgen en andere zure schors, purperschaaltje groeit vaak op gladde, minder zure schors en niet zo vaak op de boomvoet.
Succes!
Groet,
Lukas Verboom
-
Dick Kortekaas
Dankjewel Lukas, voor het antwoord, en ik weet nu ook dat Forum werkt!
En nu ga ik oefenen.
Dick Kortekaas
En nu ga ik oefenen.
Dick Kortekaas
-
Dick Kortekaas
Ik heb amandinea punctata gevonden, vanmorgen op de monumentale kastanjes aan de Kolk te Spaarndam, die helaas moeten worden gekapt vanwege kade-renovatie. Obsidentify is het er helemaal mee eens.
Nogmaals dank Lukas, ook voor je aansporing.
Nogmaals dank Lukas, ook voor je aansporing.
-
Dick Kortekaas
Ik heb vliegenstrontjesmos pardon amandinea punctata gevonden op een monumentale kastanje aan de Kolk te Spaarndam.
(De kastanjes worden helaas gekapt vanwege kade-renovatie, daarom ging ik er nog een keer fotograferen)
Obsidentify stemt er helemaal mee in,
nogmaals dank Lukas, ook voor je aansporing.
(De kastanjes worden helaas gekapt vanwege kade-renovatie, daarom ging ik er nog een keer fotograferen)
Obsidentify stemt er helemaal mee in,
nogmaals dank Lukas, ook voor je aansporing.