Ik werk als kunstenaar en heb om verschillende redenen momenteel te maken met een verhaal waarin precies 100 jaar geleden duizenden natuurlijke zandstenen vanuit Maulbronn, Duitsland naar Nederland werden vervoerd voor de bouw van een museum. Dit museum is nooit gebouwd en de stenen liggen nu verspreid over het Nationale Park De Hoge Veluwe. Ik heb echter kunnen onderzoeken dat het mos Seligeria Recurvata waarschijnlijk met dit transport per ongeluk voor het eerst in Nederland is geïmporteerd. Een curiositeit naar mijn mening.
Mijn vraag aan uw zou zijn of uw mij in het kort zou kunnen uitleggen vanuit jouw ervaring welke gevolgen en functies het zogenaamde Gebogen penseelmos typisch heeft in een ecosysteem . Ik probeer te begrijpen welke mogelijke veranderingen kunnen zijn opgetreden door de introductie van het mos in het genoemde nationale park.
Ook ben ik benieuwd of er, voor zover u weet, op dit moment Seligeria Recurvata voorkomt in Nationaal Park De Hoge Veluwe.
Hier is de relevante bron (uit: DE SCHOUW Orgaan van de Vereniging van ‘‘VRIENDEN VAN DE HOGE VELUWE’’, 1971):
Seligeria Recurvata – Hoge Veluwe
- Sparrius
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Seligeria Recurvata – Hoge Veluwe
Beste Nico,
De soort komt nog steeds voor op die plek, maar ook op andere plekken op de Veluwe.
De huidige verspreiding kun je hier vinden:
https://www.verspreidingsatlas.nl/2994
Het mos groeit al sinds 1948 op dezelfde paar blokken zandsteen, nu nog steeds. Elders op de Veluwe is de soort op grafstenen op begraafplaatsen en gebouwen gevonden. Ik denk trouwens dat de soort zich op al die plekken spontaan heeft gevestigd, omdat stenen uit een steengroeve vaak nog jaren verwering nodig hebben voordat er mos op kan gaan groeien.
De soort komt nog steeds voor op die plek, maar ook op andere plekken op de Veluwe.
De huidige verspreiding kun je hier vinden:
https://www.verspreidingsatlas.nl/2994
Het mos groeit al sinds 1948 op dezelfde paar blokken zandsteen, nu nog steeds. Elders op de Veluwe is de soort op grafstenen op begraafplaatsen en gebouwen gevonden. Ik denk trouwens dat de soort zich op al die plekken spontaan heeft gevestigd, omdat stenen uit een steengroeve vaak nog jaren verwering nodig hebben voordat er mos op kan gaan groeien.
Groeten, Laurens Sparrius
Bedankt voor je bericht. Interessante bron de verspreidingsatlas!
Is er een manier om de vorige locaties nauwkeuriger te vinden (eventueel met coördinaten)?
Is er een manier om de vorige locaties nauwkeuriger te vinden (eventueel met coördinaten)?
Hallo iedereen,
heeft iemand exacte coördinaten van een referentiepunt van Seligeria Recurvata? Naar verluidt gevonden in de Hoge Veluwe.
Bij voorbaat bedankt!
heeft iemand exacte coördinaten van een referentiepunt van Seligeria Recurvata? Naar verluidt gevonden in de Hoge Veluwe.
Bij voorbaat bedankt!