Duitse namen
Duitse namen
Onlangs kwam ik Gelobde poederkorst tegen. Die heet in het Latijn Lepraria lobificans. Ik kon hem in mijn Duitse boeken niet vinden terwijl het toch een heel gewone soort is. Uiteindelijk bleek deze soort Lepraria finkii te heten in Duitsland. Ik heb het idee dat dat wel vaker het geval is dat de namen anders zijn. Hebben de korstmossen in Duitsland (soms) andere namen? Bestaat er een synoniemenlijst?
- Sparrius
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Duitse namen
Beste Peter,
Tussen flora's zitten altijd verschillen in naamgeving, afhankelijk van inzichten van de auteur en het jaar van publicatie.
Komende zomer verschijnt een nieuwe veldgids korstmossen met actuele soortnamen. Ook dan zullen er nog verschillen met de Duitse en Britse flora's blijven bestaan.
Tussen flora's zitten altijd verschillen in naamgeving, afhankelijk van inzichten van de auteur en het jaar van publicatie.
Komende zomer verschijnt een nieuwe veldgids korstmossen met actuele soortnamen. Ook dan zullen er nog verschillen met de Duitse en Britse flora's blijven bestaan.
Groeten, Laurens Sparrius
Re: Duitse namen
Jammer dat die verschillen blijven bestaan. Het zou op zijn minst wel makkelijk zijn als er een woordenlijst nederlands-duits zou bestaan wat kortsmossen betreft maar dat zal ook wel niet zo zijn ben ik bang.