Veenmos
Veenmos
Dit is denk ik een veenmos. Ik weet dat veenmos moeilijk te determineren is vanaf een foto. Is er nog iets te zeggen over de soort veenmos en zo nee, is er met fotografie nog meer duidelijkheid te verkrijgen door bv. meer details te fotograferen of is hier echt de microscoop nodig?
- Bijlagen
-
- veenmos spec 2 web.jpg (197.35 KiB) 18487 keer bekeken
Re: Veenmos
Ik ben, na jaren ertegenaan hangen, eindelijk begonnen veenmossen serieus te determineren. Mijn ervaring tot nu toe is dat je in ieder geval een loep nodig hebt en dat foto's zoals die van jou wel een indicatie kunnen geven maar geen zekerheid. In eerste instantie heb ik het geprobeerd met de Beknopte Mosflora, maar daar kwam ik niet verder mee. Veel beter en toegankelijker is de determinatietabel in de BBS Field Guide (staat online, zoek met Google).phegi151 schreef:Dit is denk ik een veenmos. Ik weet dat veenmos moeilijk te determineren is vanaf een foto.
Met de Mosflora liep ik al heel snel hopeloos vast, met de Field Guide ben je in 1 keer veel verder omdat daarin wordt begonnen met gemakkelijk te onderscheiden kenmerken.
Als ik jouw foto zou moeten beoordelen zou ik zeggen dat er 2 soorten op staan. De grote in het midden is Sph palustre en de groene met de "sparrige" takjes Sph squarrosum.
Wat je nu moet doen is van beide een plukje meenemen naar huis en met een loep of stereo microscoop controleren of ik gelijk heb.
Groeten,
Arjan
Arjan
Bedankt voor je reactie! Dit mos staat in de heemtuin (Den Haag) waar ik als vrijwilliger werk. Ik ben van plan een mossendeskundige te gaan zoeken die met mij de mossen in de heemtuin wil determineren. Dus als je nog iemand weet uit Den Haag en omgeving? Ik heb nog een inventarisatie uit 19884/85 toen er 35 soorten mos werden gevonden.
Lijkt mij ook gewoon veenmos. De wat sparrig afstaande blaadjes aan de takjes rechts kunnen ook heel goed van dit mos zijn.
alegro schreef:Ik ben, na jaren ertegenaan hangen, eindelijk begonnen veenmossen serieus te determineren. Mijn ervaring tot nu toe is dat je in ieder geval een loep nodig hebt en dat foto's zoals die van jou wel een indicatie kunnen geven maar geen zekerheid. In eerste instantie heb ik het geprobeerd met de Beknopte Mosflora, maar daar kwam ik niet verder mee. Veel beter en toegankelijker is de determinatietabel in de BBS Field Guide (staat online, zoek met Google).phegi151 schreef:Dit is denk ik een veenmos. Ik weet dat veenmos moeilijk te determineren is vanaf een foto.
Met de Mosflora liep ik al heel snel hopeloos vast, met de Field Guide ben je in 1 keer veel verder omdat daarin wordt begonnen met gemakkelijk te onderscheiden kenmerken.
Als ik jouw foto zou moeten beoordelen zou ik zeggen dat er 2 soorten op staan. De grote in het midden is Sph palustre en de groene met de "sparrige" takjes Sph squarrosum.
Wat je nu moet doen is van beide een plukje meenemen naar huis en met een loep of stereo microscoop controleren of ik gelijk heb.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart
Koos van der Vaart
Helemaal met jullie eens: Gewoon veenmos, de takjes laten bootvormige blaadjes zien; een loupe of binoc helpt niet echt, er moet een mic aan te pas komen om het af te maken (wsch. mosterd na de maaltijd). De rozige kleur, ietwat glazig is karakteristiek.
Rudi