Struikvormig mos?

Stuur je foto's (max. 150 kB) op en stel vragen over het determineren van mossen aan experts.
mathieu

Struikvormig mos?

Ongelezen bericht door mathieu »

Ik kwam dit mos tegen in de Leidschendammerhout. Ik ben maar een plukje tegengekomen, op dood hout (in een vochtig, kleiig bos). Alle takken hingen een kant op. De takken zijn houtig en het blad is grof getand, ongeveer 2mm groot. Ik zou graag willen weten welke soort het is. Bijgevoegd twee (onduidelijke) foto's (waarbij ik de takken een beetje plat heb gedrukt). Het is van substraat tot top ongeveer 5 cm.
onzmos2.jpg
onzmos2.jpg (87.05 KiB) 13848 keer bekeken
onzmos.jpg
onzmos.jpg (74.56 KiB) 13848 keer bekeken
Niko Buiten
Contacteer:

Re: Struikvormig mos?

Ongelezen bericht door Niko Buiten »

Misschien word ik op het verkeerde been gezet door de titel van het topic, maar is dit misschien - door insecten aangevreten - Struikmos? Zie ook: http://www.verspreidingsatlas.nl/3039 .
mathieu

Re: Struikvormig mos?

Ongelezen bericht door mathieu »

Ik dacht daar in eerste instantie ook aan (heb het weleens in Limburg gezien) maar de plek leek mij raar en ik was bang dat ik een algemenere soort over het hoofd zag.
Op de verspreidingsatlas zie ik wel oude waarnemingen(voor 1980) in hetzelfde uurhok.
Ik heb het onder de microscoop gelegd en o.a. de grof getande bladrand en de bladnerf die voor de bladtop stopt, pleiten inderdaad voor Thamnobryum.
Bedankt voor de bevestigende gedachten!
Mvg,
Mathieu Groeneveld
Plaats reactie