Rozetmos teruggevonden in Drenthe!!
-
betulanordica
Rozetmos teruggevonden in Drenthe!!
Bij het herhalen van vegetatieopnamen van Jan Barkman uit 1963 van Jeneverbesstruwelen kon ik gebruik maken van een kladkaartje uit die tijd. Hoewel het kaartje wel erg schetsmatig was kon ik er toch wat mee. Barkman noemde ook een 2 m hoge Hulst bij de locatie. Ik heb eea uitgeplot en ik kon met GPS naar de onbekende plek wandelen. Tot mijn verrassing stond daar een 8 m hoge Hulst. Na de struiklaag en de kruidlaag kwam de moslaag aan de beurt. Na enige tijd viel mijn oog op grote rozetten, voorzichtig enkele stengeltjes meegenomen. Eenmaal thuis kwam ik al snel uit op Rhodobryum roseum. Barkman had deze soort trouwens óók in zijn opname. Voor alle zekerheid heb ik de determinatie door Rienk-Jan Bijlsma laten controleren. Onmiskenbaar! Bijzonder dat de soort blijkbaar zo lang stand weet te houden en zich al die tijd ook aan waarneming weet te onttrekken. Ik heb inmiddels ook foto's gemaakt, wat nog niet meevalt vanwege slechte lichtomstandigheden. "Available light" geeft wel de mooiste resultaten!
-
Ben Kruijsen
- Contacteer: