Rozetmos teruggevonden in Drenthe!!

Zet hier foto's en meldingen van bijzondere vondsten
betulanordica

Rozetmos teruggevonden in Drenthe!!

Ongelezen bericht door betulanordica »

Bij het herhalen van vegetatieopnamen van Jan Barkman uit 1963 van Jeneverbesstruwelen kon ik gebruik maken van een kladkaartje uit die tijd. Hoewel het kaartje wel erg schetsmatig was kon ik er toch wat mee. Barkman noemde ook een 2 m hoge Hulst bij de locatie. Ik heb eea uitgeplot en ik kon met GPS naar de onbekende plek wandelen. Tot mijn verrassing stond daar een 8 m hoge Hulst. Na de struiklaag en de kruidlaag kwam de moslaag aan de beurt. Na enige tijd viel mijn oog op grote rozetten, voorzichtig enkele stengeltjes meegenomen. Eenmaal thuis kwam ik al snel uit op Rhodobryum roseum. Barkman had deze soort trouwens óók in zijn opname. Voor alle zekerheid heb ik de determinatie door Rienk-Jan Bijlsma laten controleren. Onmiskenbaar! Bijzonder dat de soort blijkbaar zo lang stand weet te houden en zich al die tijd ook aan waarneming weet te onttrekken. Ik heb inmiddels ook foto's gemaakt, wat nog niet meevalt vanwege slechte lichtomstandigheden. "Available light" geeft wel de mooiste resultaten!
Ben Kruijsen
Contacteer:

Re: Rozetmos teruggevonden in Drenthe!!

Ongelezen bericht door Ben Kruijsen »

Heel bijzonder Berco. Aan het kaartje te zien op de BLWG-site is de soort in het binnenland vrijwel verdwenen. Aan de kust is dat wel anders. Ik heb de soort wel eens lopen zoeken op Schiermonnikoog maar tevergeefs. Overigens lijkt het eenvoudig om deze grote goed herkenbare soort in de duinen aan te treffen. Dat is maar schijn. Ja op een open noordhelling maar soms staat ze tussen het gras en vind je de soort alleen bij het maken van een vegetatie-opname. Dit jaar in de AWD tientallen pq's opgenomen en slechts in één Rozetmos. In deze buitenduinopname met 36 soorten ook Fissidens adianthoides, Polytrichum formosum, Prunella vulgaris en Thumus pulegioides. Er zijn wel terreindelen in de AWD waar de soort meer voorkomt maar het is toch altijd een leuke verrassing.
Bijlagen
lage resolutie Rhodobryum roseum in Zeeveld AWD foto Ben Kruijsen 8 juni 2011.JPG
lage resolutie Rhodobryum roseum in Zeeveld AWD foto Ben Kruijsen 8 juni 2011.JPG (129.05 KiB) 10961 keer bekeken
Plaats reactie