In de bijlagen drie fotos van (1) Korstmos; (2) Korstmos op tak ; en (3) Doodgaande boom overwoekerd door Korstmos.
Sinds ruim een jaar is onze biotoop ( een dalletje in de Ardennen, Fenffe/ Ciergnon) overwoekerd met kortsmos. De kweker en de Universiteit Wageningen zeggen dat dit het gevolg is van schonere lucht en dat de korstmossen niet voeden op de bomen en dus niet schadelijk zijn.
Ik moet echter vaststellen dat deze korstmossen vele bomen in onze tuin ( 1 ha) aantasten. Oorzaak en gevolg is niet duidelijk: komen de korstmossen op bomen in slechte staat of raken de bomen in slechte staat door de kortsmossen. In ieder geval krijgen deze bomen binnen korte tijd dode takken en zullen ze in de loop van enkele jaren dood gaan.
Wat te doen om dit te voorkomen? Enkele bomen heb ik tak voot tak geschoond van de korstmossen en die staan er nue weer goed bij.
Maar dit is natuurlijk onmogelijk voor alle - ook heel grote - bomen in onze tuin.
Mousse- Korstmos
Mousse- Korstmos
- Bijlagen
-
- Mousse(3).jpg (162.76 KiB) 5997 keer bekeken
-
- Mousse(2).jpg (117.33 KiB) 5997 keer bekeken
-
- Mousse(1).jpg (143.63 KiB) 5997 keer bekeken
-
lukasverboom
Re: Mousse- Korstmos
De korstmossen op de takken zijn in ieder geval niet saprofyt, dwz. ze gebruiken geen voedingsstoffen uit de schors. Hun energie halen ze uit fotosynthese. Ik denk dat de korstmossen meer vat hebben op een oudere of zieke dan op een nieuwe gezonde tak, maar dat ze geen invloed zullen hebben op de gezondheid van de boom.
Re: Mousse- Korstmos
Dank voor uw bericht. Ik kan het tegendeel niet bewijzen, namelijk dat de korstmossne in Fenffe de gezondheid van de bomen wel aantasten. Die gezondheid is vooral aangetast door twee uitzonderlijk warme zomers. Het blijft echter onbegrijpelijk dat niet alleen takken maar ook hele bomen in een periode van 1 a 2 jaar volkomen overdekt zijn door deze mossen. Ook takken van bomen die verder gezond zijn.