Gegokt gezocht op "mosforum" en kijk eens het bestaat gewoon.
Nu heb ik na jarenlang (20?) geduld (elk grassprietje dat de kop op stak eruit getrokken) in mijn 'japans tuintje' een prachtig mos kleed gekregen.
Ik kan er maar nog steeds niet achter komen welke soort het nu uiteindelijk is, maar het is van dat zachte mos waar je zo mooi overheen kunt aaien.
Ik denk sterretjesmos, of fraai haarmos.
Het begint zich steeds verder uit te spreiden, maar naast deze soort heb ik er ook gewoon "grasmos" (lichtgroen en liggend) bij staan. Ik vind dat onder het aangrenzende grasveld wat ik regelmatig wegtrek om het mos meer een kans te geven.
Nu viel mij laatst op dat zich het 'grasmos' tussen het sterre of haarmos begint te vormen, en dat wil ik liever gescheiden houden.
vandaar mijn vraag.
Kan dat mos mijn "haarmos" (denk ik dan maar) gaan overwoekeren?
Foto kan ik helaas niet meesturen, want ik heb niets waar ik dat snel mee kan doen, daar zal ik eerst iemand voor moeten vragen.
Heb nog wel een aantal vragen, maar ik zal eerst het aanbevolen boek over mossen (basisgids mossen) aanschaffen.
Ben al jaren een liefhebber van mos (al van kinds af aan), maar weet er nog steeds bar weinig van af. Nu ik het eindelijk zelf in de tuin heb, moet daar maar eens verandering in komen. Heb wel een geïllustreerde Flora van Nederland (J.P. Thijsse), maar over mossen staat daar zeer weinig in. 1 misschien 2 pagina's.
Kan 1 soort mos het andere overwoekeren?
-
lukasverboom
Re: Kan 1 soort mos het andere overwoekeren?
Hallo,
Het mos wat meestal veel op grasvelden voorkomt is gewoon haakmos Rhytidiadelphus squarrosus. Soms groeien er de soorten Gewoon puntmus Calliergonella cuspidata, fijn laddermos Kindbergia praelonga en gewoon dikkopmos Brachythecium rutabulum tussen. Je noemt dat je ook een lichtgroen liggend mos in je tuin hebt groeien, dat zal één van die drie zijn.
Advies om de mossen gescheiden van elkaar te houden kan ik niet geven, daar heb ik geen ervaring mee.
Vriendelijke groet,
Lukas Verboom
Het mos wat meestal veel op grasvelden voorkomt is gewoon haakmos Rhytidiadelphus squarrosus. Soms groeien er de soorten Gewoon puntmus Calliergonella cuspidata, fijn laddermos Kindbergia praelonga en gewoon dikkopmos Brachythecium rutabulum tussen. Je noemt dat je ook een lichtgroen liggend mos in je tuin hebt groeien, dat zal één van die drie zijn.
Advies om de mossen gescheiden van elkaar te houden kan ik niet geven, daar heb ik geen ervaring mee.
Vriendelijke groet,
Lukas Verboom
Re: Kan 1 soort mos het andere overwoekeren?
In ieder geval bedankt voor de mogelijke mossoorten.
Daar kan ik dan op zoeken, en wellicht wat meer informatie over vinden.
Edit:
Vooralsnog lijkt de Calliergonella cuspidata er nog het meeste op.
Volgens de verspreidingsatlas kan Puntmos in schraalgraslanden zeer dominant worden, dus daar concludeer ik dan maar uit dat het inderdaad lichtelijk kan gaan woekeren.
Hou het wel wat in de gaten.
Daar kan ik dan op zoeken, en wellicht wat meer informatie over vinden.
Edit:
Vooralsnog lijkt de Calliergonella cuspidata er nog het meeste op.
Volgens de verspreidingsatlas kan Puntmos in schraalgraslanden zeer dominant worden, dus daar concludeer ik dan maar uit dat het inderdaad lichtelijk kan gaan woekeren.
Hou het wel wat in de gaten.