Laatst kocht ik in de handel bolmos en platmos. Althans zo stond het op de rekening.Een andere keer stond er hairmoss en Lychenmoss op de rekening. Het mos was hetzelfde naar mijn overtuiging.
Ik heb 2 vragen: bij welke pH gedijen deze mossen het beste en zijn er nog andere gemakkelijk te kweken mossen verkrijgbaar?
haarmos
- Sparrius
- Site Admin
- Contacteer:
Re: haarmos
Beste Norbert,
Veel van de mossen die in de handel te koop zijn, komen als restproduct uit de bosbouw. Het gaat dan om mossen uit naaldbossen, en dat zijn vaak soorten van zure substraten (pH 3-4). De echte namen van de te koop aangeboden mossen zijn o.a. Kussentjesmos, Gewoon haarmos en Gewoon klauwtjesmos. "Lychenmos" zijn korstmossen, rendiermossen of bijv. longenmos. Voor groenedaken/muren wordt vaak een kalkhoudend substraat gebruikt , waarop deze soorten het niet goed doen. Veel kalkmossen op groene daken zijn zgn. topkapselmossen die weinig commercieel verhandeld worden, omdat ze niet goed te kweken of te verpakken zijn (het zijn korte, losse mosplantjes die lastig te oogsten zijn. Kortom, de mossen die je gekocht hebt, moeten op een kalkarm/zuur substraat worden gekweekt.
Veel van de mossen die in de handel te koop zijn, komen als restproduct uit de bosbouw. Het gaat dan om mossen uit naaldbossen, en dat zijn vaak soorten van zure substraten (pH 3-4). De echte namen van de te koop aangeboden mossen zijn o.a. Kussentjesmos, Gewoon haarmos en Gewoon klauwtjesmos. "Lychenmos" zijn korstmossen, rendiermossen of bijv. longenmos. Voor groenedaken/muren wordt vaak een kalkhoudend substraat gebruikt , waarop deze soorten het niet goed doen. Veel kalkmossen op groene daken zijn zgn. topkapselmossen die weinig commercieel verhandeld worden, omdat ze niet goed te kweken of te verpakken zijn (het zijn korte, losse mosplantjes die lastig te oogsten zijn. Kortom, de mossen die je gekocht hebt, moeten op een kalkarm/zuur substraat worden gekweekt.
Groeten, Laurens Sparrius
Waar kopen jullie mos? Ik zoek haarmos, is er een kweker bekend?
- Sparrius
- Site Admin
- Contacteer:
Helaas is er geen kweker voor mos. In Duitsland wordt wel mos gekweekt voor groene daken, maar hierbij worden alleen losse mosfragmenten gemaakt. Het is dus niet mogelijk om mooie mostapijten te kopen, zoals de groeivorm van haarmos. In o.a. tuincentra worden kleine hoeveelheden mos verkocht die als bijproduct uit de bosbouw van schors en kapvlakte worden verzameld. Je zou daar kunnen vragen naar een importeur. Het mos leeft dan meestal niet meer.
Groeten, Laurens Sparrius