Vorige week vond ik op een afgegraven stuk grond met pioniersvegetatie in een kwelgebied (Wisselse veen, Oost Veluwse stuwwal) een aantal leuke mossoorten, waaronder het Beekstaartjesmos. Enkele rode polletjes op de vochtige grond (leem-zand) naast het beekstaartjesmos trokken mijn aandacht. Een fraaie rode mossoort, die ik nog niet eerder was tegengekomen. Het is vrij klein, de sporenkapsels met steel, totaal ongeveer 3 tot 4 cm. Ik heb het terrein verder afgezocht, maar er stonden er maar een paar, waarvan één met sporenkapsels.
Diverse internetsites heb ik afgezocht, maar ik kon het niet determineren. Ik ben blij dat ik dit mosforum heb gevonden, misschien kunnen jullie mij verder helpen.
Ik voeg drie foto's toe.
Edit: Ik ben teruggegaan naar dit veld en heb het veld nader onderzocht, ik vond vrij veel mossoorten, veenmossen en leermossen op de vochtige gronden, op de iets hogere droge grond veel zandhaarmos, krulmos, knikmos. Ook nog een paar polletjes van dit rode mos op de vochtige grond. Dit stuk harde grond staat regelmatig onder water. Het blad doet mij aan sterrenmos denken, de kleur rood is afwijkend en ook de sporenkapsels zijn anders. Indien er meer opnames nodig zijn om het te herkennen, dan kan ik daarvoor zorgen. Dit zijn opnames gemaakt met een spiegelreflex en een macrolens.
Een fraai rood mos in een kwelgebied
-
Els Branderhorst
-
Els Branderhorst
Re: Een fraai rood mos in een kwelgebied
Vandaag vond ik in een gelijksoortige biotoop (binnen 10 km afstand) ook het Langhalsmos. Enkele sporenkapsels daarvan stonden ook tussen dit rode mos. Beide soorten kwamen samen in gelijke aantallen voor. Ik heb verder gezocht in gidsen en op internet, maar nog steeds kan ik dit rode mos niet determineren. Kan dit een soort Dicranella zijn? Ik denk zelf aan Dicranella varia.
Foto drie van het blad, doet mij weer denken aan rood knikmos. De enige aanwezige sporenkapsel kan bedriegelijk zijn.
Dit kussentje stond binnen een meter afstand van het polletje met de rode sporenkapsels. Dit kan dus een andere soort zijn.
De polletjes die ik heb bestudeerd hadden weer geen rood blad. Ik kan eventueel meerdere foto's toevoegen, ook samen met het Langhalsmos.
Foto drie van het blad, doet mij weer denken aan rood knikmos. De enige aanwezige sporenkapsel kan bedriegelijk zijn.
Dit kussentje stond binnen een meter afstand van het polletje met de rode sporenkapsels. Dit kan dus een andere soort zijn.
De polletjes die ik heb bestudeerd hadden weer geen rood blad. Ik kan eventueel meerdere foto's toevoegen, ook samen met het Langhalsmos.
Laatst gewijzigd door Els Branderhorst op zo 22 mei 2016, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Els Branderhorst
Hierbij een aantal nieuwe foto's. Ik hoop dat het zo duidelijker is.
- Bijlagen
-
- EPGB20160519 048klein.jpg (126.55 KiB) 17597 keer bekeken
-
- hele mos
- EPGB20160519 042.jpg (137.54 KiB) 17597 keer bekeken
-
- zonder sporenkapsels
- EPGB20160519 100klein.jpg (144.42 KiB) 17597 keer bekeken
-
Els Branderhorst
Tenslotte nog een foto van de biotoop.
Kwelgebied, mos aangetroffen op open vochtige plekken.
Kwelgebied, mos aangetroffen op open vochtige plekken.
- Bijlagen
-
- EPGB20160519 506.jpg (131.08 KiB) 17596 keer bekeken
Je kunt ook terecht op het forum voor mossen en korstmossen van waarneming.nl. Dat wordt vaker bezocht en door meer mensen dan dit forum. De kapsels op de foto lijken me van gewoon purpersteeltje. Het is op jouw foto's niet goed te zien welke blaadjes bij welke kapsels horen, en omdat mossen vaak door elkaar groeien is het zaak daar zorgvuldig in te zijn. Purpersteeltje wil wel eens helemaal rood verkleuren, dus het kan wel, maar ik kan op de foto niet goed de vorm van de rode blaadjes zien. Prachtig terrein trouwens met dat langhalsmos, die heb ik nog nooit gezien! Een paar andere foto's laten een mos zien met haaks afstaande witte haren aan de bladtoppen, dat is grijs kronkelsteeltje, maar daar zijn de kapsels van de eerste foto's niet van.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart
Koos van der Vaart