Staafjesiepenmos

Stuur je foto's (max. 150 kB) op en stel vragen over het determineren van mossen aan experts.
dieuwke donders

Staafjesiepenmos

Ongelezen bericht door dieuwke donders »

Ik heb een mos, dat groeide op een scheefstaande meidoorn, gedetermineerd en ben op Staafjesiepenmos uitgekomen. De meeste broedkorrels zijn 6 cellen lang en 1 cel breed. Sommige 5 cellen, zelfs een van 4 cellen lang.
Op http://www.waarneming.nl heb ik hem gemeld op 28-02-2015, daar staan meer foto's bij. Kan iemand bevestigen dat het inderdaad Staafjesiepenmos is?
staafjesiepenmos(4).JPG
staafjesiepenmos(4).JPG (346.22 KiB) 18313 keer bekeken
vdvaart

Re: Staafjesiepenmos

Ongelezen bericht door vdvaart »

Met deze beschrijving kan het niet anders dan staafjesiepenmos zijn. Je schrijft het niet, maar ik ga ervan uit dat de cellen (6+, 5 of zelfs een keer 4) allemaal niet in de lengterichting van het gem gedeeld zijn
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart
dieuwke donders

Ongelezen bericht door dieuwke donders »

Hartelijk bedankt Koos voor je reactie. De cellen zijn inderdaad niet gedeeld in de lengterichting. Dus heb ik voor de eerste keer in de omgeving van Lelystad staafjesiepenmos gevonden :D
Arno van der Pluijm

Ongelezen bericht door Arno van der Pluijm »

Nog een erg late reactie: ik zie bovendien een 7-tal sporenkapsels, die m.i. bij de Zygodon horen en niet het kruipende slaapmos. Dat is bijzonder voor deze tweehuizige soort. Op deze tak groeien dus mannetjes en vrouwtjes Z. conoideus. Kapselvorming neemt wel iets toe bij deze soort. Leuk.
Met vriendelijke groet, Arno van der Pluijm
Plaats reactie