sphagnum fimbriatum?

Stuur je foto's (max. 150 kB) op en stel vragen over het determineren van mossen aan experts.
jeannet

sphagnum fimbriatum?

Ongelezen bericht door jeannet »

Aan welk veenmos doet dit denken?

Tot m'n grote verbazing vond ik deze patch met veenmossen op een klein open stukje in een oud sitkasparrenbos op hoge zandgrond.
Ik zie geen overeenkomsten met de veenmossen in de fotogids. En ben nog niet zo bedreven met de beknopte mosflora helaas.

Wie helpt? Na nogmaals zoeken denk ik het gevonden te hebben: sphagnum fimbriatum. Zou dat kunnen kloppen?
IMG_0629scalekwart.JPG
IMG_0629scalekwart.JPG (394.81 KiB) 16795 keer bekeken
IMG_0652scalekwart.JPG
IMG_0652scalekwart.JPG (321.46 KiB) 16794 keer bekeken
vdvaart

Re: sphagnum fimbriatum?

Ongelezen bericht door vdvaart »

Zekerheid met foto's is voor veenmossen volgens mij altijd moeilijk maar ik zou dit ook op fimbriatum houden, geheel groene slanke planten met een grote eindknop. Maar ja, de wimpers van de stengelbladen zijn niet te zien.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart
jeannet

Onder de microscoop waren de wimpers met wel te zien, hoewel niet gemakkelijk, omdat de plantjes zo klein en teer waren.
De locatie lijkt me erg ongewoon: er is geen water tot in de verre omtrek, en grondwaterpeil zeker erg diep (vanwege de hoogte van de locatie), en dan ook nog op de zuidkant van een aflopende glooiing, en voor zover ik weet pure zandgrond met humuslaag.
vdvaart

Ongelezen bericht door vdvaart »

Als het er echt droog is, zal het er wel niet lang meer staan. Misschien is er echter regelmatig regenwater dat van die glooiing afloopt en die veenmosplek vochtig houdt?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart
jeannet

Ja, zoiets moet het wel zijn. Ik ga het in de gaten houden! Bedankt!
Plaats reactie