Chemische reagenten

maken van preparaten, gebruik van materialen etc.
alegro
Contacteer:

Chemische reagenten

Ongelezen bericht door alegro »

In de Veldgids Korstmossen worden enige reagenten genoemd die kunnen worden gebruikt bij de determinate van korstmossen, met name Kaliloog en bleekwater. Op de WWWebsite van de British Lichen Society ( http://www.thebls.org.uk/content/chemical.html ) komen deze ook ter sprake, echter met enige kanttekeningen. Zo wordt bijvoorbeeld Natronloog als (goedkoper) alternatief voor Kaliloog gegeven. Over de mate van verdunning lijkt geen eenduidigheid te bestaan. In de Veldgids staat dat de oplossing "behoorlijk geconcentreerd" moet worden aangemaakt, op de BLS site staat een verhouding van 1 volume-eenheid reagens op 10 eenheden water vermeld.

Wat betreft bleekwater raadt de BLS het gebruik van de "dikke" variant af wegens toevoegingen die de reactie in de war kunnen gooien, maar daarover lees ik in de Veldgids niets.

Ik heb zowel "dikke bleek" als Natronloog (in de vorm van gootsteenontstopper) in mijn aanrechtkastje staan. Mijn vraag is nu: kan ik daarmee uit de voeten in het veld of moet ik toch op zoek naar iets anders? En waar kan ik de beste pipetjes/druppelflesjes verkrijgen waarmee ik deze middelen kan vervoeren cq toedienen?

Bij voorbaat dank!
Groeten,
Arjan
Sparrius
Site Admin
Contacteer:

Re: Chemische reagenten

Ongelezen bericht door Sparrius »

Beste Arjan,

Glorix of een alternatief bleekmiddel (met chloor uiteraard) volstaat. Dat gebruik ik zelf ook. "Dikke" bleek kun je een beetje verdunnen, zodat het geen draden trekt als je het gebruikt.

Kaliumhydroxide zul je ergens vandaan moeten toveren. Bijvoorbeeld bij een lokale apotheek.

Oplossingen kun je bewaren in druppelflesjes, zoals voor oog/neusdruppels worden gebruikt, heb je meteen het goede soort flesje (met een pipet of druppelopening).

P kun je beter niet gebruiken. Wel handig is een UV-lamp (een backlight tl-buis, zoals voor het controleren van bankbiljetten wordt gebruikt).

Misschien dat de BLWG dit ooit nog wel eens gaat verkopen....

Groeten, Laurens
Groeten, Laurens Sparrius
alegro
Contacteer:

Sparrius schreef: Glorix of een alternatief bleekmiddel (met chloor uiteraard) volstaat. Dat gebruik ik zelf ook. "Dikke" bleek kun je een beetje verdunnen, zodat het geen draden trekt als je het gebruikt.
Bij de eenieder welbekende kruidenier heb ik inmiddels bleekmiddel zonder toevoegingen als "extra dik" gevonden, dus die ga ik eerst maar eens uitproberen.
Kaliumhydroxide zul je ergens vandaan moeten toveren. Bijvoorbeeld bij een lokale apotheek.
Uit je antwoord maak ik op dat Natronloog binnen de BLWG (nog) niet is uitgeprobeerd als substituut voor Kaliloog. Jammer, want ik heb nog een bijna volle flacon staan die ik al jaaaaren niet meer heb gebruikt. Maar goed, eerst maar eens op zoek naar Kaliloog. En dan eventueel de Natronloog als "extra" mee om mee te testen en vergelijken.
Oplossingen kun je bewaren in druppelflesjes, zoals voor oog/neusdruppels worden gebruikt, heb je meteen het goede soort flesje (met een pipet of druppelopening).
De gewone oog/neusdruppelflesjes leken mij niet het meest geschikt vanwege de toe te dienen hoeveelheid (te veel). Hoe doe je zo'n test eigenlijk precies? Met een mesje of een pincet een stukje van het thallus openkrabben en dan met een puntig stokje oid het reagens opbrengen?
P kun je beter niet gebruiken. Wel handig is een UV-lamp (een backlight tl-buis, zoals voor het controleren van bankbiljetten wordt gebruikt).
Van P blijf ik maar liever helemaal af, gezien de waarschuwingen. Een UV-lampje zou voor mij eigenlijk alleen handig zijn als ik het in het veld zou kunnen gebruiken. Ik wil namelijk het mee naar huis nemen en in envelopjes stoppen zoveel mogelijk beperken. Niet de beste methode om mossen en korstmossen beter te leren herkennen, maar ik ken mijzelf en ik weet uit ervaring dat ik geen goede en ordentelijke verzamelaar ben.
Groeten,
Arjan
alegro
Contacteer:

Vanmiddag heb ik (eindelijk) mijn Natronloog gootsteenontstopper{*} op een stukje Xanthoria uitgetest. Resultaat: een onmiddelijk zichtbare, prachtig bloedrode verkleuring. Voor mij is dit het bewijs dat je, inplaats van het dure en lastig verkrijgbare Kaliloog, kunt volstaan met het veel algemener voorkomende Natronloog. Met 1 enkele flacon NaOH korrels zou je een leven lang toe moeten kunnen. Of ga naar de Gamma en koop daar een fles kant en klare Natronloog oplossing.

Nog een tip. De Action verkoopt contactlenzen reissetjes voor EUR. 1,35. Een wit plastic doosje met daarin twee plastic druppelflesjes, een spiegeltje, een pincetje en een contactlenzen containertje. De druppelflesjes zijn ideaal om C en Na in te bewaren en mee toe te dienen. Het doosje kan mooi mee in een zijvakje van een tas of rugzak en biedt een prima bescherming tegen zoekraken of morsen.

Nog een waarschuwing. Bij het oplossen van NaOH in water komt nogal wat warmte vrij. Gebruik dus bij voorkeur iets van glas om de oplossing in aan te maken en maak geen al te grote hoeveelheden tegelijk.

(*) Op de verpakking aangeduid als "Caustic Soda".
Groeten,
Arjan
tenthredo

Ongelezen bericht door tenthredo »

Enkele weken geleden heb ik een leverancier van laboratoriumbenodigdheden zover gekregen mij de besproken spullen te leveren. Voor hun is het criterium dat ze niet aan particulieren leveren, en ik heb een eigen zaak, compleet met btw-nummer en inschrijving bij de KvK. (Ik doe iets op adviesgebied als bioloog.)
Probleem is natuurlijk dat zij niet ingaan op een bestelling van een half ons. Daarnaast rekenen ze nogal forse orderkosten, zeker in verhouding tot de kale productprijs. Ik zit dus nu opgescheept met een liter 50% KOH, een flinke pot 'P' en nog zo het een en ander.
Ik ben graag bereid mensen te helpen, maar dan moet het spul hier in Simpelveld worden opgehaald. Voor sommigen kan de mycologische vereniging een alternatief afhaaladres zijn want die zit in een ander deel van het land.
Gebruik voor dit soort dingen eventueel mijn zakelijke e-mailadres: p.thomas@thoco.nl.
Groet,
Pierre
Henk Visser

Ongelezen bericht door Henk Visser »

Hallo allemaal,

Op mijn school voor Voortgezet onderwijs is KOH ed in zeer zuivere vorm aanwezig. Kinderen in schoolgaande leeftijd? Benader de docenten scheikunde en biologie en vraag een paar monsters. Dit is een goede bron om mee te liften met een bestelling.

groet,

Henk Visser
Groet,

Henk
Corryabbink
Contacteer:

Ongelezen bericht door Corryabbink »

tenthredo schreef:Enkele weken geleden heb ik een leverancier van laboratoriumbenodigdheden zover gekregen mij de besproken spullen te leveren. Voor hun is het criterium dat ze niet aan particulieren leveren, en ik heb een eigen zaak, compleet met btw-nummer en inschrijving bij de KvK. (Ik doe iets op adviesgebied als bioloog.)
Probleem is natuurlijk dat zij niet ingaan op een bestelling van een half ons. Daarnaast rekenen ze nogal forse orderkosten, zeker in verhouding tot de kale productprijs. Ik zit dus nu opgescheept met een liter 50% KOH, een flinke pot 'P' en nog zo het een en ander.
Ik ben graag bereid mensen te helpen, maar dan moet het spul hier in Simpelveld worden opgehaald. Voor sommigen kan de mycologische vereniging een alternatief afhaaladres zijn want die zit in een ander deel van het land.
Gebruik voor dit soort dingen eventueel mijn zakelijke e-mailadres: p.thomas@thoco.nl.
Het email-adres is niet meer geldig. Weet iemand zijn huidige email-adres?
Met groet,
Corry.
bouwvis

Ongelezen bericht door bouwvis »

Beste mossen en korstmossen mensen,
vanuit de Paddenstoelen ben ik op een duitse site gekomen met allerlei spullen voor het microscoperen ook chemie, heb daar mijn bestelling gedaan en alles is in goede orde aangekomen
misschien staan er ook spullen bij die jullie zoeken.

http://www.myko-shop.de/epages/62834980 ... zchem-0100

veel plezier
vr gr Gre
PeterPT

Ongelezen bericht door PeterPT »

Handige tip. Geen grote shop, maar dat is ook eens fijn om niet alle gelijkende producten eerst te moeten vergelijken. Ik zie ook een voordelige loepe (10x).
Plaats reactie