Graphis scripta in de polder
-
timmermanlely
Graphis scripta in de polder
Met de vondst van twee Graphis scripta's op vrij jonge beuken in een bosje bij Lelystad, heb ik nu Graphis scripta op drie plaatsen in Oostelijk Flevoland in drie atlasblokken gevonden (Ketelbos, Woldbos bij Lelystad, Natuurpark Lelystad). Deze soort, die we vooral kennen als een soort van oude beukenbossen op de Veluwe of aan de binnenduinrand, lijkt zich dus nieuw te vestigen in polderbossen. Wie de komende tijd dit soort bossen bezoekt, zou even op de beuken kunnen letten (waar verder meestal erg weinig op zit in de polder), want wellicht doet deze trend zich ook buiten Flevoland voor.
Henk Timmerman
Waarnemingen uit omgeving Lelystad welkom op email-adres: timmermanhenk@yahoo.com
-
timmermanlely
Re: Graphis scripta in de polder
Een update over Graphis scripta in de polder:
Bij goed doorzoeken van het Gelderse Hout bij Lelystad heb ik in totaal vijf bomen gevonden met Graphis scripta, waarvan 3 beuken, 1 esdoorn en 1 linde.
Graphis scripta wordt nu overigens in 4 soorten opgedeeld, waarvan er 3 in ons land voorkomen. In Flevoland komt alleen de soort scripta voor, niet maculata en pulverulenta.
Het zijn vrij kleine exx, met thalli tot 2,5 cm in lengte en vrij kleine apothecien tot 2 mm, maar meestal kleiner. Dit kan er allemaal op duiden dat alleen de vorm scripta zich in jonge bossen vestigt, tenminste in Nederland.
Bij goed doorzoeken van het Gelderse Hout bij Lelystad heb ik in totaal vijf bomen gevonden met Graphis scripta, waarvan 3 beuken, 1 esdoorn en 1 linde.
Graphis scripta wordt nu overigens in 4 soorten opgedeeld, waarvan er 3 in ons land voorkomen. In Flevoland komt alleen de soort scripta voor, niet maculata en pulverulenta.
Het zijn vrij kleine exx, met thalli tot 2,5 cm in lengte en vrij kleine apothecien tot 2 mm, maar meestal kleiner. Dit kan er allemaal op duiden dat alleen de vorm scripta zich in jonge bossen vestigt, tenminste in Nederland.
Waarnemingen uit omgeving Lelystad welkom op email-adres: timmermanhenk@yahoo.com