Longenmos in het tuincentrum

Voor alle overige zaken over mossen en korstmossen. Let op: stel geen vragen over de BLWG of organisatie van activiteiten. Zie hiervoor http://www.blwg.nl onder 'contact' of 'agenda'.
alegro
Contacteer:

Longenmos in het tuincentrum

Ongelezen bericht door alegro »

In een modern tuincentrum kun je tegenwoordig de gekste artikelen aantreffen, zo ook dit: een zak vol met Longenmos (Lobaria pulmonaria) bij Overvecht voor EUR 3,99. Ik heb werkelijk geen idee wat je ermee zou moeten, maar goed, het ligt in de verkoop, dus er zal wel een markt voor zijn.
De eerste foto laat het bewijsmateriaal zien dat ik van een tafel (waarop het mos werd ge-etaleerd) heb meegenomen:

Afbeelding

Er waren ook zakken met een andere soort, misschien een Cladonia oid. Dat zag er zo uit:

Afbeelding

Longenmos groeide ooit op 1 plekje in Nederland, maar is nu uitgestorven. Blijkbaar zijn er landen waar deze soort in dusdanige hoeveelheden voorkomt dat er overvloedig van kan worden geoogst. Toch word ik niet vrolijk van dit soort koopwaar. Het lijkt me van het soort dat, waarvoor het ook gebruikt moge worden, na korte tijd gaat vervelen, waarna het in de vuilnisbak belandt. Ik beschouw deze vorm van natuurroof dan ook als zinloze verspilling.

Overigens heb ik als test een stukje van het Longenmos een tijdje in water laten weken, maar na opnieuw opdrogen leek er niet veel leven meer in te zitten.
Groeten,
Arjan
timmermanlely

Re: Longenmos in het tuincentrum

Ongelezen bericht door timmermanlely »

Zag laatst ook weer van alles op mos- en korstmosgebied op de kerstafdeling liggen. Kistjes vol rendiermos en met korstmossen overdekte stammetjes. Die stammetjes zijn waarschijnlijk restmateriaal van toch al gekapte bomen, maar dat rendiermos en zo zit me niet lekker. Oke, er zal er genoeg van zijn in Noorwegen en Zweden, maar zo kun je ook zeldzame soorten uitroeien. De verzamelaars weten natuurlijk niet dat er ook zeldzame soorten tussen kunnen zitten, die zien alleen maar 'rendiermos''. Zal er eens wat spul van kopen (zo werk ik er wel aan mee, maar dat moet maar even, voor de 'wetenschap'), en kijken wat het precies is. Bijster duur spul, trouwens, ze vragen voor zo'n kistje wel tien euro!

Henk Timmerman
Waarnemingen uit omgeving Lelystad welkom op email-adres: timmermanhenk@yahoo.com
cladonia

Re: Longenmos in het tuincentrum

Ongelezen bericht door cladonia »

De tweede foto is Cladonia convoluta.
Je kan echt zeldzaamhedenkopen bijhet tuincentrum, in de zakken gemengde Braziliaanse Parmeliaceae. Ze zijn bedoeld voor potpourris.
Andre
Plaats reactie