Rendieren eten korstmossen, tenminste de rendieren in lapland doen dat. Rendieren die in nederland leven krijgen hooi en geen korstmossen. Weet iemand of er een bijzondere voedingswaarde zit in korstmossen, speciale vitamines of sporenelementen? Ik vermoed dat de rendieren die hooi krijgen ergens een tekort aan hebben, maar ben benieuwd wat dat zou kunnen zijn.
De rendieren waar ik de veterinaire zorg voor heb komen erg slecht door de rui en blijven mager.
groetjes, Lionne (dierenarts)
Korstmossen als voeding
-
timmermanlely
Re: Korstmossen als voeding
Vroeger werden de rendieren van Artis gevoed met in de duinen verzameld... rendiermos. Dat was natuurlijk niet zomaar, want het is het belangrijkste voedsel voor rendieren.
Hieronder vind je een Engelstalige uitleg over de voedingswaarde van rendiermossen. Rendiermos bevat ook bepaalde antibiotische stoffen en een keur aan allerlei chemische bestanddelen, die toch ook wel belangrijk zullen zijn voor het welzijn van de dieren die ze eten. Hooi lijkt me dan ook niet een logische vervanging, en ik kan me voorstellen dat het bepaalde gezondheidsproblemen geeft. Krijgen die rendieren in dierentuinen e.d. dan geen extra supplementen?
Henk Timmerman
NUTRITIONAL VALUE :
The nutritive value of reindeer lichens is rather poor. The protein
content, calcium and phosphorous levels, and vitamin content are very
low. The calcium/phosphorous ratio is rated as poor [2,34]. The crude
fat in reindeer lichens is mainly lichen acids, which are largely
indigestible. However, the nitrogen-free extract of these lichens is
thought to be highly digestible. Crude fiber content is high. Reindeer
lichens are high in digestible carbohydrates, mostly in the form of
complex starches, and therefore are a good source of energy [17,34].
Ahti [2] listed the percent chemical composition of Cladonia species as
follows:
Carbohydrates= 93.4 to 94.4 percent
minerals= 1.1 to 1.5 percent
protein= 2.6 to 2.9 percent
fat= 1.8 to 2.2 percent
Although caribou can survive the winter on an exclusive reindeer lichen
diet, the deficiency of protein usually results in a sharp decrease in
body weight as the animal breaks down its own muscular tissue to
compensate for the protein deficiency [30,34]. Caribou appear to be
able to balance the low protein content of the reindeer lichens by
including in their diet a portion of the nitrogen-fixing lichens of the
genera Stereocaulon and Peltigera which have relatively high protein
contents [18]. Additionally, caribou can digest reindeer lichens more
efficiently than other ruminants can [17]. The crude fiber is broken
down by rumen bacteria and protozoa which liberate large amounts of
energy [34].
Hieronder vind je een Engelstalige uitleg over de voedingswaarde van rendiermossen. Rendiermos bevat ook bepaalde antibiotische stoffen en een keur aan allerlei chemische bestanddelen, die toch ook wel belangrijk zullen zijn voor het welzijn van de dieren die ze eten. Hooi lijkt me dan ook niet een logische vervanging, en ik kan me voorstellen dat het bepaalde gezondheidsproblemen geeft. Krijgen die rendieren in dierentuinen e.d. dan geen extra supplementen?
Henk Timmerman
NUTRITIONAL VALUE :
The nutritive value of reindeer lichens is rather poor. The protein
content, calcium and phosphorous levels, and vitamin content are very
low. The calcium/phosphorous ratio is rated as poor [2,34]. The crude
fat in reindeer lichens is mainly lichen acids, which are largely
indigestible. However, the nitrogen-free extract of these lichens is
thought to be highly digestible. Crude fiber content is high. Reindeer
lichens are high in digestible carbohydrates, mostly in the form of
complex starches, and therefore are a good source of energy [17,34].
Ahti [2] listed the percent chemical composition of Cladonia species as
follows:
Carbohydrates= 93.4 to 94.4 percent
minerals= 1.1 to 1.5 percent
protein= 2.6 to 2.9 percent
fat= 1.8 to 2.2 percent
Although caribou can survive the winter on an exclusive reindeer lichen
diet, the deficiency of protein usually results in a sharp decrease in
body weight as the animal breaks down its own muscular tissue to
compensate for the protein deficiency [30,34]. Caribou appear to be
able to balance the low protein content of the reindeer lichens by
including in their diet a portion of the nitrogen-fixing lichens of the
genera Stereocaulon and Peltigera which have relatively high protein
contents [18]. Additionally, caribou can digest reindeer lichens more
efficiently than other ruminants can [17]. The crude fiber is broken
down by rumen bacteria and protozoa which liberate large amounts of
energy [34].
Waarnemingen uit omgeving Lelystad welkom op email-adres: timmermanhenk@yahoo.com
Hoi Henk,
Dank je wel voor je reactie. Ik ben dierenarts voor koeien en schapen, maar sinds kort is er in ons dorp een dierentuin met allerlei exoten dus ik ben ijverig aan het bijscholen. En al surfend kwam ik op deze site terecht en ik was benieuwd of er veel bekend is bij jullie (=korstmos liefhebbers) over rendiermos.
Ik had al bedacht om ook de dierenarts van Burgers bush aan te schrijven, daar lopen ook rendieren. Ik weet eigenlijk niet of artis nog steeds rendieren heeft.
Ik vermoed bij "mijn" rendieren een gebrek aan een metaal, koper of selenium ofzo, geen idee of dat juist veel in rendiermos zit. Dat komt uit jouw artikel ook niet echt naar voren, het zegt alleen iets over calcium en fosfor.
De rendieren krijgen naast hooi ook wortels en schapenbrok. Deze schapenbrok is juist arm aan koper omdat schapen hier niet goed tegen kunnen.
Nog meer ideeen??
Groetjes, Lionne
Dank je wel voor je reactie. Ik ben dierenarts voor koeien en schapen, maar sinds kort is er in ons dorp een dierentuin met allerlei exoten dus ik ben ijverig aan het bijscholen. En al surfend kwam ik op deze site terecht en ik was benieuwd of er veel bekend is bij jullie (=korstmos liefhebbers) over rendiermos.
Ik had al bedacht om ook de dierenarts van Burgers bush aan te schrijven, daar lopen ook rendieren. Ik weet eigenlijk niet of artis nog steeds rendieren heeft.
Ik vermoed bij "mijn" rendieren een gebrek aan een metaal, koper of selenium ofzo, geen idee of dat juist veel in rendiermos zit. Dat komt uit jouw artikel ook niet echt naar voren, het zegt alleen iets over calcium en fosfor.
De rendieren krijgen naast hooi ook wortels en schapenbrok. Deze schapenbrok is juist arm aan koper omdat schapen hier niet goed tegen kunnen.
Nog meer ideeen??
Groetjes, Lionne
- Sparrius
- Site Admin
- Contacteer:
Beste Lionne,
Rendieren eten in het wild maar een deel van het jaar (winter) rendiermossen, als er niks anders te vinden is. Je zou inderdaad bij andere dierentuinen kunnen navragen welke voeding gebruikt wordt en of er soortgelijke symptomen zijn. Er heb geen informatie kunnen vinden over de voedingswaarde van rendiermos, alleen de macronutrienten N en P.
Rendieren eten in het wild maar een deel van het jaar (winter) rendiermossen, als er niks anders te vinden is. Je zou inderdaad bij andere dierentuinen kunnen navragen welke voeding gebruikt wordt en of er soortgelijke symptomen zijn. Er heb geen informatie kunnen vinden over de voedingswaarde van rendiermos, alleen de macronutrienten N en P.
Groeten, Laurens Sparrius